MythTV.nl
7 December 2019, 21:13:21 *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Klik hier voor een overzicht van de meest recente fourm postings.
Help mee te uit te groeien tot een noemenswaardige Nederlandse MythTV community en anderen ver te helpen met MythTV!

:

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Hoeveel tuners maximaal?  (Read 4100 times)
HarryD
Administrator
Full Member

« on: 6 September 2007, 14:27:53 »

Om een leuke interessante discussie en informatie uitwisseling op gang te brengen (en de bedoeling van dit subboard wat invulling te geven) de vraag hoeveel tuners je maximaal in/aan je MythTV install kunt hangen.

Bij bv 5 pci sloten en daarmee 2 dualtuners, zoals bv de Hauppauge PVR 500, zou je, wanneer je een snelle HD opstelling hebt (ik dank dan richting SATA raids ed. ) dus ongenuanceerd 10 tuners kunnen installeren. Maar is dit haalbaar? Verzuipt het systeem niet in de data streams? Ik heb systemen met 6 tuners gezien die goed werkten maar 10 is bijna 2x zoveel.

Nog een stapje verder zou kunnen zijn dat je in de PCI sloten (of beter nog PCI-express sloten) FireWire kaarten prikt en dan zou je theoretisch, als ik me niet vergis, dus 64 tuners per FW aansluiting kunnen gebruiken, en aangezien de meeste kaarten meerder FW aansluitingen hebben en je meerdere PCI(-express) sloten hebt zou je een meervoud van 64 (of max per aansluiting) kunnen gebruiken.
Stel in het verlengde van dit laatste dat je per FW kaart 10 tuners gebruikt en je hebt 5 aansluitingen (in 5 pci-e sloten) dan zou je zo'n beetje alle zenders die je leuk/interessant vind kunnen laten vastleggen.

Anyway, op zoek naar de grenzen, And boldly trying to go where no-one has gone before Smiley

Ben reuze benieuwd naar reacties en evt. ervaringen !!!
TD-er
Newbie
*

« Reply #1 on: 27 December 2007, 12:18:03 »

Mijn ervaring is dat 2 PVR500's niet werken in een mATX bordje met Intel G31 chipset.
Ik heb flink lopen zoeken, maar nergens kunnen vinden dat iemand ook werkelijk meer dan 1 PVR500 in hetzelfde mainboard geprikt had.

De problemen die je dan krijgt zijn:
Windows heeft een tekort aan resources, waardoor je in apparaatbeheer niet eens de grafische kaart erbij ziet staan. Drivers installeren voor de VGA kaart is dus ook niet mogelijk.
Linux is met geen mogelijkheid te booten. Steeds kernelpanics.

Het probleem is dat de PVR500 eigenlijk 2 PCI-kaarten in één is (2x een PVR150) met als verbinding een PCI-bridge.
Kennelijk kun je niet onbeperkt PCI-bridges toevoegen aan een systeem. Heel waarschijnlijk zou je er wel 2 kunnen plaatsen in een mainboard met 2 PCI-bussen, maar dat zijn over het algemeen serverboards en die zijn niet echt praktisch als mediacenter.

Voor VIA-eden boardjes zijn er PCI-riser-kaarten te krijgen, zodat je 2 insteekkaarten parallel aan het mainboardje kunt plaatsen. Ik kan mij ook heel goed voorstellen dat een PVR500 in zo'n riser-kaartje helemaal niet gaat werken, terwijl 2x een PVR150 waarschijnlijk wel gaat werken (puur gelet op de PCI-interface)

Mijn oplossing is in de master-backend een PVR500 en een PVR150, oftewel 3 tuners en de 2e PVR500 ga ik in mijn fileserver zetten en die als slave-backend gebruiken. Helaas heb ik de configuratie daarvan nog niet werkende.
Michel
Administrator
Sr. Member

« Reply #2 on: 28 December 2007, 20:16:00 »

Meerdere tuners is zeker mogelijk, en zolang het kaarten zijn met hardware-mpeg-encoding (PVR series) valt de aanslag op je hardware reuze mee.
Zorg wel voor voldoende disk-performance (een snellere IDE drive of evt. een SATA drive) om de stroom gegevens "weg te schrijven". Meerdere PVR500's in een systeem lijkt mij te moeten kunnen (probeer het liever niet op een VIA chipset), maar ga wel voor een recent systeem. Dus installeer zeker de laatste BIOS van je moederbord voordat je je experiment begint, en pak alsjeblieft een zeer recente distributie (openSUSE 10.3 of de laatste Ubuntu) om verzekerd te zijn van een recente driver!

Misschien moet ik anders bij een paar vrienden even de PVR500 lenen en die erbij prakken in mijn systeem. Ik bedoel: eens kijken wat mijn bak zegt als ik er 3 PVR500's in prop...

Maar met een PVR500 en een andere kaart ernaast werkt het zeker, dat heb ikzelf al regelmatig goed zien gaan!

Michel.
Pages: [1]
  Print  

Jump to: