MythTV.nl
16 December 2019, 01:39:51 *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Klik hier voor een overzicht van de meest recente fourm postings.
Help mee te uit te groeien tot een noemenswaardige Nederlandse MythTV community en anderen ver te helpen met MythTV!

:

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: MiniMyth install op VMware?  (Read 9061 times)
HarryD
Administrator
Full Member

« on: 5 July 2007, 20:10:28 »

Hi Folks,

Wat ik mij afvroeg....

draait het MiniMyth project ook onder VMware (of zou het een mooie basis kunnen vormen voor een VWware install project dat we via MythTV.nl kunnen opzetten)?

Iemand dit al uitgeprobeert (en wat zijn de bevindingen) ?
Michel
Administrator
Sr. Member

« Reply #1 on: 13 August 2007, 19:58:10 »

Ik heb geen praktijk ervaringen hiermee, en die ga ik niet opdoen ook!

VMware is prima geschikt voor standaard toepassingen en standaard hardware, maar wat je voor MythTV nodig hebt is niet standaard genoeg, en wordt derhalve niet ge-emuleerd. Met name je videokaart is het probleem, omdat er van de nodige driver truuks gebruik gemaakt wordt, zoals bijvoorbeeld een techniek genaamd XvMC.

Mocht je willen experimenteren met een MythTV frontend (dan moet je dus wel een draaiende back-end hebben!), dan adviseer ik je om de KnoppMyth distributie CD te pakken; die heeft de mogelijkheid om de frontend (a la Knoppix dus) rechtstreeks vanaf CD te draaien. Daarmee kun je (zonder VMware, gewoon op "het ijzer") spelen, en loopt je bestaande systeem geen schade op.

Michel.

HarryD
Administrator
Full Member

« Reply #2 on: 29 August 2007, 18:48:22 »

Er is een MythTV VA (virtual appliance) beschikbaar van de applications server van VMware zelf.

Ben eigenlijk wel benieuwd of dit een beetje werkbare frontend kan opleveren?
Of zou een (virtual) frontend op basis van miniMyth een betere optie zijn ? Wink

Anyway.... http://www.vmware.com/vmtn/appliances/directory/991 is de dir en ik ben benieuwd naar eventuele bevindingen.

KnoppMyth R5F1 demo

KnoppMyth & MythTV Media Center technolgy demo
Description

This Virtual Appliance is intended to showcase KnoppMyth/MythTV to new users, and to serve as a testing environment for experienced KnoppMyth/MythTV users. The Appliance was built using KnoppMyth R5F1 (1), which utilizes MythTV .20.20060828-04. (2)

07-15-2007 - 1.0

The KnoppMyth Auto Install was used with the following changes applied

1. Account used during install id-install password-mythtv
2. root password - mythtv
3. /myth LVM group, 3 partitions included in LVM(/dev/hda3, /dev/hdb1, /dev/hdc1). Used the default KM create_lvm.sh script during initial install.
4. rrd installed (not monitoring temp or fan speeds)
5. enabled bootsplash
6. MythWeb id-mythtv password-mythtv
7. Fake loopback video TV tuner added. (can record)
8. Fake program data populated into database.
9. Populated media in MythGallery, MythMusic, (3) and MythVideo (4)
10. Added some folder art for MythVideo
11. Configured samba to start at boot (id-mythtv, password-mythtv)
12. Configured NFS to start at boot (id-mythtv, password-mythtv)
13. Configured Webmin to start at boot (id-root, password-mythtv)
14. Changed MythMusic setting to show song ratings and change visualization on song change.
Notes:
Do NOT enable OpenGL paint engine, vmware video driver cannot handle it. If accidentally enabled OpenGL then launch mythfrontend like this to fix.
start mythfrontend with "-O ThemePainter=qt"

(1) KnoppMyth www.mysettopbox.tv
(2) MythTV www.mythtv.org
(3) Music media thanks to the artists of http://www.podsafeaudio.com/
(4) Video media thanks to Justin Hornsby http://www.juski.co.uk/

Last updated: Jul 21, 2007

Operating system: KnoppMyth R5F1

Applications installed:
MythTV - .20.20060828-04

VMware Tools installed: No

Size: 890.30 MB
Torrent available: Yes
(What is BitTorrent?)

Primary account
Username: install or root
Password: mythtv

Memory allocated: 256 MB

License: GPL

Submitted by: spalVl
Michel
Administrator
Sr. Member

« Reply #3 on: 29 August 2007, 22:20:14 »

In principe draait iedere linux versie (dus ook zaken als minimyth en knoppmyth en zo) wel onder VMware voor zover het het standaard linux OS betreft.
Zo gauw je echter specifieke apparaten op het host OS wilt benaderen, zoals een PCI TV kaart of zoiets, dan blijkt VMware niet in staat te zijn om dat ding via de emulatie-laag door te spelen naar het gast operating systeem binnen VMware (je minimyth of knoppmyth of zo). Hierdoor kun je de meest basale functie van MythTV nauwelijks gebruiken, omdat de programmagids wel zal gaan lopen (da's internet en daarmee "virtual networking"), maar je domweg geen tuners ziet.

Overigens is het wel prettig om VMware te gebruiken voor iets totaal anders (denk aan mijn NL handleiding projectje!), namelijk het maken van screenshots van een installatie, ook tijdens het boot-scherm en dergelijke.

Michel.
HarryD
Administrator
Full Member

« Reply #4 on: 30 August 2007, 23:51:06 »

Tja, waar ik eigelijk op doel is de volgende (veel voorkomende ? ) situatie.

Stel je hebt je MythTV install leuk op orde, bv fijne server/backend in de meterkast met een legertje tuners erin, en je hebt bv in je woonkamer audio/video corner een leuke frontend draaien, en ook een leuke frontend in de slaapkamer, maar in je kantoortje/computerhoek heb je je gewone werkpaardje in de vorm van een Mac OS X / Windows / Linux install en je wilt van daaruit ook je MythTV backend kunnen benaderen, dan is een lichtgewicht VMware installetje op basis van MiniMyth wellicht ideaal !

Een andere situatie waar dit uitkomst zou kunnen brengen is lekker snel en hardware onafhankelijk ergens een MythTV frontend neerknallen (Linux of evt Windows systeempje, VMware, op VMware aangepaste MiniMyth automatisch laten starten bij opstart...klaar ! )

Dit alles in het kader van het makkelijker toegankelijk maken van MythTV voor een groter Nederlands publiek Wink
Michel
Administrator
Sr. Member

« Reply #5 on: 31 August 2007, 14:00:30 »

Als je tijdelijk een machine als MythFrontend zou willen gebruiken zou ik al helemaal niet aan VMware beginnen; het is veel gemakkelijker op de volgende manier:

1) download de laatste KnoppMyth ISO.
2) brand dat ding op CD.
3) herstart de machine die tijdelijk frontend moet spelen met deze CD in de la.
4) kies bij het starten om rechtstreeks van de Live-CD de frontend te lanceren.
5) beantwoord de enkele vragen (o.a. "waar vindt ik de backend server?")

En veel kijkplezier!

Michel
HarryD
Administrator
Full Member

« Reply #6 on: 31 August 2007, 16:08:02 »

@Michel,

De oplossing die je nu aandraagt is inderdaad wel een interessante MAAR niet geschik als je MythTV in de achtergrond bereikbaar wilt hebben terwijl je op je kantoor/computerhoek computer gewoon aan het werk bent...

Dit is bv voor mij een realworld situatie.
Michel
Administrator
Sr. Member

« Reply #7 on: 6 September 2007, 11:55:13 »

Dan zou je eigenlijk iets meer moeten vertellen over de gewenste functionaliteit die je binnen je MythTV+VMware combinatie wilt hebben.

Overigens heb ik dan nog wel een leuke voor je in de aanbieding:

1) download de KnoppMyth ISO file.
2) configureer in VMware als CD-speler device niet de fysieke CD-speler in je machine, maar verwijs naar deze ISO file.
3) boot je VMware image vanuit deze ISO file, en ga direct naar de MythFrontend toe...

Michel
Pages: [1]
  Print  

Jump to: